Kansanedustaja Berg vetoaa hallitukseen: Hoitajien työvelvoitetta ei ole syytä jatkaa

Kansanedustaja Kim Berg vetoaa hallitukseen, että se ei enää jatkaisi valmiuslakiin liittyvää hoitajien työvelvoitetta kesäkuun lopun jälkeen. Hallituksen on määrä käsitellä valmiuslain toimivaltuuksien käytön jatkamista ensi maanantaina.

– Epidemiologisen tilannekuvan perusteella näyttää siltä, että tautitilanne ja erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon riittävyys ja tehohoidon kapasiteetti eivät enää 30.6. jälkeen välttämättä tarvitse tuekseen valmiuslain toimivaltuuksilla tehtyjä toimia. Ennen tätä koskevien päätösten tekoa on kuitenkin vielä tarpeen seurata rajoitusten purkamisen vaikutuksia ja varmistua asiaa koskevan päätöksen perusteista, Berg sanoo.

Lääkäreitä ja hoitajia koskeva työvelvoite tuli voimaan valmiuslain myötä. Asetuksella määritellään henkilökunnan työaikaa, vuosilomia ja irtisanomisoikeuden rajoittamista. Valmiuslain mahdollistanut hoitoalan ammattilaisten määrääminen pakkotyöhön on purettu jo aikaisemmin.

Poikkeustoimet pandemian aikana ovat perustuneet arvioon, että toimivaltuudet ovat välttämättömiä väestön suojaamiseksi hyvin laajalle levinneen tartuntataudin seurauksilta sekä perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutumisen turvaamiseksi poikkeusoloissa.

Tavoitteena on ollut erityisesti varmistaa sosiaali- ja terveydenhuollon riittävyys ja tehohoidon kapasiteetti kriisitilanteessa.

Berg huomauttaa, että hybridistrategiaansa nojaten hallitus totesi viime tiistaina, että vaikka uhka koronaviruksen leviämisestä ja epidemian kiihtymisestä on edelleen olemassa, epidemiologisen tilannekuvan perusteella näyttäisi nyt siltä, että erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon riittävyys ja tehohoidon kapasiteetti eivät enää tämän kuun jälkeen välttämättä tarvitse tuekseen valmiuslain toimivaltuuksilla tehtyjä toimia.

Perustuslain mukaan poikkeusvaltuuksia voidaan käyttää vain sellaisin tavoin, jotka ovat välttämättömiä lain tarkoituksen saavuttamisen kannalta.