Kansanedustaja Anneli Kiljunen: Lasten ja nuorten hyvinvointiin tehdään merkittäviä panostuksia

11.12.2020

Eduskunnan valtiovarainvaliokunta on tänään hyväksynyt kokouksessaan mietinnön vuoden 2021 valtion budjetista, jossa tehdään merkittäviä satsauksia lasten ja nuorten hyvinvointiin: koulutukseen, harrastusmahdollisuuksiin sekä lapsia ja nuoria tukevaan järjestötoimintaan osoitetaan merkittäviä määrärahoja.

– Lapsista on pidettävä erityistä huolta, varsinkin nyt koronan puristuksissa. Hallitus vie ensi vuonnakin eteenpäin merkittäviä lapsia koskevia hankkeitaan. Esimerkiksi varhaiskasvatuksen ja -opetuksen sekä perusopetuksen laatua ja tasa-arvoa kehitetään yhteensä 125 miljoonalla eurolla, toteaa sivistys- ja valtiovarainvaliokunnan jäsen Anneli Kiljunen.

– Merkittävää on myös se, että varhaiskasvatuksen maksuja alennetaan 1.8.2021 alkaen. Tällä toimella tuetaan ja kannustetaan lasten osallistumista varhaiskasvatukseen sekä samalla edistetään työllisyyttä. Uudistus on merkittävä etenkin pienituloisimmille perheille, sillä 20 000 uutta perhettä tulee siirtymään nollamaksuluokkaan, Kiljunen jatkaa.

Koronakevät oli monelle perheelle ja lapselle hyvin haastavaa aikaa ja usean lapsen ja nuoren opinnot eivät edenneet ymmärrettävästi normaalissa tahdissa. Tästä syystä oppimisvajeen paikkaamiseen osoitetaan ensi vuodelle 84 miljoonaa euroa, joka on käytettävistä lukuvuonna 2020-2021.

– On tärkeää, että tuen ja resurssien tarvetta seurataan jatkossakin. Arvioiden mukaan koronan aiheuttamat poikkeusolot ovat aiheuttaneet huomattavaa oppimisvajetta ja myöhempää lisätuen tarvetta. On selvää, että lisäpanostuksiin tulee varautua. Tarvitsemme myös laajemman selvityksen viime kevään poikkeusolojen vaikutuksista oppimiseen, linjaa Anneli Kiljunen.

Lasten ja nuorten parissa tekevien järjestöjen toimintaa turvataan ensi vuonna valtion budjettivaroilla sekä rahapelitoiminnan tuotoilla. Työpajatoimintaan osoitetaan ensi vuonna 16,3 miljoonaa euroa ja etsivään nuorisotyöhön 15,8 miljoonaa euroa. Lisäksi 4H-järjestön tuki pysyy samalla tasolla kuin vuonna 2020.

– Nuorisojärjestöjen merkitys kasvaa tulevaisuudessa ja niiden toimintaedellytyksiin tulee kiinnittää entistä enemmän huomiota tulevissa budjettikäsittelyissä, toteaa Anneli Kiljunen.