Kansanedustaja Anneli Kiljunen: Koulutukseen satsaaminen on tehokasta työllisyyspolitiikkaa

Tulevaisuuden kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että työllisyysaste saadaan nostettua 75 %:iin tämän hallituskauden aikana. Tähän velvoittaa jo asiantuntijoiden viesti, että maamme työllisyysaste voisi nousta peräti neljällä prosentilla, jos kaikki seuraavat ikäluokat suorittaisivat vähintään toisen asteen tutkinnon.

– Suomen hallitus on kuullut asiantuntijoita ja pidentää oppivelvollisuusikää 18 ikävuoteen. Se on historiallisen suuri poliittinen uudistus, iloitsee kansanedustaja Anneli Kiljunen (sd).

– Koulutukseen ja osaamiseen panostamalla voimme parantaa jokaisen nuoren työllistymistä ja hyvinvointia työelämämurroksen keskellä, linjaa Kiljunen.

Nuoria myös tuetaan uudistuksen myötä siirtymävaiheessa toiselle asteelle usein eri tavoin. Uudistuksen keskiössä on oppijaa tukeva järjestelmä. Kaikille varmistetaan yhdenvertainen mahdollisuus löytää omat vahvuutensa.

– Työelämän vaatimukset ovat muuttuneet. Pelkkä perusasteen koulutus ei jatkossa riitä. Meillä on velvollisuus pitää nuoristamme huolta ja varmistaa, että he pärjäävät tulevaisuuden työmarkkinoilla, jatkaa Kiljunen.

Talouspoliittisesti uudistuksen teko on järkevää, vaikka siitä aiheutuu kustannuksia. Monet talouspoliittiset tahot ovat todenneet, että tässä vaiheessa taloussuhdanteita on järkevää tehdä satsauksia tulevaisuuden Suomeen. Suomi on tunnettu korkean osaamistason maana ja tätä voidaan vaalia vain panostamalla koulutusjärjestelmään. Toimien tulokset eivät tule välttämättä näkymään vielä tämän vaalikauden aikana, mutta pitkällä aikavälillä hyödyt ovat merkittävät.