Kansanedustaja Anneli Kiljunen iloitsee: Osaajapulaan vastataan korkeakoulujen aloituspaikkojen merkittävällä lisäyksellä

Opetus- ja kulttuurministeriö on päättänyt korkeakoulujen esitysten pohjalta yli 10 000 uuden aloituspaikan lisäyksistä vuosina 2020-2022. Aloituspaikkoja lisätään tänä aikana ammattikorkeakouluissa yli 3 900 ja yliopistoissa 6 300 paikkaa.

– Koulutukseen panostaminen tässä ajassa on erittäin tärkeää sekä nuorille itselleen että maamme tulevaisuudelle. Mitä enemmän meillä on koulutettuja osaajia tulevaisuudessa, sitä nopeammin nousemme jaloillemme kriisin jälkeen. Tämän lisäksi on tärkeää, että korkeakoulupaikkojen lisäyksessä huomioidaan eri alojen ja alueiden osaajatarpeet nyt ja tulevaisuudessa, linjaa kansanedustaja Anneli Kiljunen

Aloituspaikkoja on lisätty korkeakoulutuksen saatavuuden turvaamiseksi laajasti eri koulutusaloilla ja eri puolella Suomea. Esimerkiksi yliopistojen lisäpaikoista vuosille 2021 ja 2022 25 % kohdentuu tekniikan alalle, 17 % tietojenkäsittely- ja tietoliikennealalle ja 15 % kaupan ja hallinnon alalle. Ammattikorkeakoulujen lisäaloituspaikoista puolet kohdentuu terveys- ja hyvinvointialalle, noin 20 % tekniikan alalle ja vielä toiset 20 % tietojen käsittelyyn ja tietoliikenteeseen.

– Olen erittäin tyytyväinen näihin kohdennuksiin. Esimerkiksi vanhuspalveluiden hoitajatakuun toteutuminen ja tulevaisuuden huoltosuhde edellyttävät, että meillä on tulevaisuudessa yhä enemmän osaavia ammattilaisia sosiaali- ja terveydenhuollossa. Olen myös iloinen logopedien aloituspaikkojen lisäyksestä ja alan koulutusvastuun antamisesta Itä-Suomen yliopistolle, jonka lähialueilla tarve alan ammattilaisille on ollut jo pitkään akuutti, sanoo Anneli Kiljunen.