Kansa jakautuu kahtia

SDP:n ryhmäpuheen välikysymyskeskustelussa pitäneen kansanedustaja Anneli Kiljusen mukaan kansaa jaetaan nyt kahtia.
– Hallitus on laiminlyönyt työttömyyden hoidon, heikentänyt palveluita, pidentänyt leipäjonoja, rapauttanut hyvinvointiyhteiskuntamme rahoituksen ja aiheuttanut palvelumaksujen korotukset. Toiset vaurastuvat ja saavat lisää vapauksia, toisia uhkaa aineellinen puute ja osattomuus. Lopputuloksena on Suomen kansan kahtiajako.

Kiljunen arvosteli hallituksen vastausta vanhojen lukujen kertaamisesta.
– Hallitus on nostanut eräitä pienimpiä etuuksia. Mutta se ei auta, sillä hallitus on samalla nostanut terveyskeskusten, hammashoidon ja vanhusten palveluiden maksuja. Tämän vuoden elokuussa asiakasmaksut nousevat jälleen. Samoin nousevat vuokrat ja muut asumiskulut. Kuntaveroja on korotettu. Etuuksien nostaminen ei paranna toimeentuloa, jos toisella kädellä viedään pois se mitä toisella juuri annettiin.

Kiljunen vaati hallituksella tällä ja edellisillä hallituskausilla tehtyjen toimien listauksen sijaan uusia toimia.

– Olemme esittäneet pienituloisten asemaan useita parannuksia: perusvähennyksen nostoa 3000 euroon, lapsilisän yksinhuoltajakorotusta, tuntuvasti lisää rahaa kuntapalveluihin, lapsiperheen toimeentulotuen korotusta, työttömyysturvan lapsikorotusta, asumistuen uudistamista, eläkeläisten asumistuen nostamista. Kuitenkin kokoomus, keskusta, vihreät ja RKP ovat äänestäneet kumoon ehdotuksemme pienituloisten aseman parantamisesta.

Anneli Kiljunen muistutti puheessaan, että parasta sosiaaliturvaa on taata ihmiselle työtä.

– On hämmästyttävää, ettei hallitus ole puuttunut voimakkaammin työttömyyden ehkäisyyn ja nuorisotyöttömyyden kasvuun. Olisi olettanut, että kun työpaikat yksityisissä yrityksissä ovat vähissä, hallitus panostaisi merkittävästi työllistämiseen valtiolle ja kuntiin, työharjoitteluun, sosiaaliseen yritystoimintaan sekä työttömien koulutukseen ja kuntoutukseen. Sen sijaan työllisyyteen ripotellaan rahoja vähä vähältä ilman todellista työllisyysstrategiaa.