Kannanotto keskimatkan kantaman ohjukset kieltävästä INF sopimuksesta (Intermediate Range Nuclear Forces Treaty)

Kylmän sodan päättymisestä lähtien kehitys ydinaseiden valvonnassa ja aseistariisunnassa on vaikuttanut merkittävästi maailmanlaajuiseen ja eurooppalaiseen turvallisuuteen eikä vähiten Euroopan pohjoisilla alueilla.

Tänään ydinaseriisunnan järjestelmä, joka rakennettiin menestyksekkäästi yli 30 vuotta sitten, on uhan alla. Viime vuosien aikana keskimatkan kantaman ohjukset kieltävän INF-sopimuksen (Intermediate Range Nuclear Forces Treaty) tulevaisuus on ollut paineen alla. Olemme huolestuneita INF-sopimuksen tulevaisuudesta, johtuen sopimuksen noudattamisesta jättämisestä Venäjän puolelta. Tätä merkille pantavaa kehitystä tulee lähestyä rakentavalla ja kaikenkattavalla tavalla, jonka tulee ottaa huomioon INF-sopimuksen noudattamisen kokonaisuus. Valitamme myös Yhdysvaltojen viimeisintä ilmoitusta, että se vetäytyy keskimatkan kantaman ohjusten (INF) sopimuksesta.

Mikään aserajoitussopimus ei voi olla vaikuttava, jos sitä kunnioittaa vain yksi osapuoli. Kehotamme Venäjää vastaamaan syytöksiin ja selvittämään tiedot siitä, että se on loukannut INF-sopimusta. Kehotamme myös Yhdysvaltoja tarkastelemaan sopimuksesta vetäytymispäätöksensä seurauksia.  Keskimatkan kantaman ohjusten sopimus (INF) on ollut merkittävä tekijä yhteisen turvallisuuden tunteen luomisessa.  INF-sopimus raivasi tietä kokonaisen asejärjestelmän poistumiselle Euroopan mantereelta mukaan lukien ne asejärjestelmät, jotka aiheuttivat kaikkein eniten jännitteitä.

Trendi, jossa aseidenriisunnassa on vähemmän yhteistyötä ja vähemmän kehitystä on käännettävä ja löydettävä uusi väylä eteenpäin. On kaikkien ydinasevaltioiden yhteinen vastuu tehdä kaikkensa, jotta ydinasevarustelukierre voidaan välttää. Haluamme työskennellä yhdessä muiden poliittisten johtajien kanssa Euroopassa ja maailmanlaajuisesti säilyttääksemme keskimatkan kantaman ohjusten (INF) sopimuksen merkittävyyden.

Pohjoismaisten Sosialidemokraattisten puolueiden puheenjohtajat SAMAK:n puoluepuheenjohtajakokouksessa Tukholmassa 5.11.2018:

Antti Rinne, puheenjohtaja Suomen Sosialidemokraattinen Puolue
Mette Frederiksen, Tanskan Sosialidemokraatit