Kallio: Suomi on yhä selkeämmin jakautunut kahtia

Porvarihallituksen aikana Suomi on yhä selkeämmin jakautunut kahtia; niihin joilla menee taloudellisesti paremmin ja niihin, joilla toimeentulo- ja elinmahdollisuudet heikkenevät koko ajan. Pienituloisimpien reaaliansiot ovat tällä hallituskaudella alentuneet. Myös terveyserot lisääntyvät.

Vappua 2010 vietetään synkeissä tunnelmissa niin täällä Suomessa kuin Euroopassakin. Viime kuukausien aikana on kuviteltu, että finanssikriisi ja sitä seurannut talouskriisi olisi ohi. Tämä näyttää jäävän perusteettomaksi kuvitteluksi.

Kreikan holtiton taloudenpito on vaarantamassa koko euroalueen vakauden. Pelastuspaketti on ollut valmisteilla jo jonkin aikaa, mutta eteneminen on kovin takkuista. Yhtenä ilmeisenä syynä on Saksan tärkeät Nordheim-Westfalenin osavaltiovaalit. Liittokansleri Merkelin on vaikea ennen vaaleja sitoutua mittaviin lainajärjestelyihin Kreikan pelastamiseksi. Kreikalta puolestaan odotetaan selkeää sitoutumista tiukkoihin säästötoimiin. Tätä kreikkalaisten on vaikea niellä. Sen ovat monet mielenosoitukset näyttäneet.

Pahimmillaan käy niin, että Kreikka-ilmiö laajenee. Nyt on jo Espanjan lainojen reittausta alennettu. Jos domino-teoria toteutuu siten, että Espanja, Portugali ja Italia seuraavat Kreikkaa, niin Eurooppa on äärettömän suurissa vaikeuksissa ja vaikeudet heijastuvat myös meille.

Täällä Suomessa hallitus on menettänyt toimintakykynsä. Pääministeri Vanhanen on ollut jo pitkään ”rampa ankka”, jota kukaan ei ota vakavasti. Ainoa positiivinen asia, jonka hallitus on tänä vuonna saanut aikaan, on viime viikolla julkistettu energiapaketti. Mutta sen juoksikin kokoon elinkeinoministeri Pekkarinen. Joka tapauksessa nyt on syytä odottaa teollisuudelta investointeja. Energian saatavuudesta se ei ainakaan ole kiinni.

Maamme synkkää tilaa kuvaa hyvin se, että työttömyys, erityisesti nuorisotyöttömyys lisääntyy voimakkaasti. Myös pitkäaikaistyöttömyys on kääntynyt kasvuun. Pahimmillaan on seurauksena laaja syrjäytymiskierre. Hallitus on seurannut tätä kehitystä valitettavan passiivisesti ja näyttää toistavan edellisen laman virheet. Hallituksen piirissä ei riitä ymmärrystä sille tosiasialle, että työllisyyspanostukset maksavat moninkertaisesti itsensä takaisin.

Vasemmistopuolueiden tärkein tehtävä tällä hetkellä on kääntää kehityksen suunta. Meidän tavoitteenamme on kansakunnan eheyttäminen ja hyvinvointiyhteiskunnan pelastaminen. Mitä eheämpi ja yhtenäisempi kansamme on, sitä vahvempi ja menestyksellisempi se on kansainvälisenä toimijana ja kansalaistemme hyvän elämän rakentajana.