Kallio: Rahoitusmarkkinat kuriin Robin Hood -verolla

Euroopan neuvoston Suomen valtuuskunnan jäsen, SDP:n kansanedustaja Reijo Kallio toivoo, että talouskriisin seurauksena rahoitusmarkkinoilla palattaisiin tiukempaan sääntelyyn ja että keinottelua suitsittaisiin lisäksi rahoitusmarkkina- eli niin sanotulla Robin Hood -verolla.

Kallio puhui keskiviikkona Strasbourgissa Euroopan neuvoston yleisistunnossa, jonka aiheena olivat talouskriisin vaikutukset demokratian tilaan Euroopassa.

Kallio näkee, että rahoitusmarkkinoiden sääntelyn höllentäminen mahdollisti liian suuren riskinoton ja lyhytaikaisen keinottelun.

– Nyt tarvitaan taas vahvempaa sääntelyä, jotta samat virheet eivät toistuisi sekä rahoitusmarkkinaveron käyttöönottoa.

Rahoitusmarkkinavero tarkoittaa, että kaikista raha- ja pörssimarkkinoiden osto- ja myyntitapahtumista perittäisiin vero, jonka suuruudeksi on yleisimmin kaavailtu 0,05 prosenttia.

Kallio viittasi puheessaan taloustieteen nobelisti Paul Krugmaniin, jonka mielestä hallitusten säästötoimet ovat laman keskellä epäviisaita, koska ne pitkittävät talouden taantumaa ja kohdistuvat eniten heikompiosaisiin.

– Säästökuurit merkitsevät Euroopassa miljoonien työpaikkojen menetyksiä. Olen erityisen huolissani nuorisotyöttömyydestä. Se voi johtaa joko poliittiseen passiivisuuteen tai siihen, että nuoret kääntyvät ääriliikkeiden puoleen. Kumpikin on demokratian kannalta vaarallista, Kallio totesi.

Vuonna 1949 perustettu Euroopan neuvosto on maanosan vanhin ja laajin poliittinen yhteistyö- ja ihmisoikeusjärjestö. Jäsenmaiden parlamentaarikoista koostuva yleiskokous tekee aloitteita ja antaa suosituksia, joiden pohjalta ministerikomitea päättää asioista. Yleiskokous on koolla Ranskan Strasbourgissa 21.–24.6.2010.