Kalastuksenhoitomaksujen korotuksen vastustus äänestytti eduskuntaa

Seitsemän vuorokauden kalastuksenhoitomaksun korotus ei ole perusteltu, koska tämä maksu on suhteessa suurempi kuin kalenterivuodelta peritty kalastuksenhoitomaksu, perusteli Maa- ja metsätalousvaliokunnan Sosialidemokraattinen kansanedustaja Lauri Kähkönen.

Hallituspuolueet ajoivat tänään eduskunnassa läpi lakiesityksen, joka korottaa kalenterivuodelta perittävää kalastuksenhoitomaksua 20 eurosta 22 euroon ja seitsemän vuorokauden maksua seitsemään euroon.
– Seitsemän vuorokauden maksun korotus ei ole perusteltu, koska tämä maksu on suhteessa suurempi kuin kalenterivuodelta peritty kalastuksenhoitomaksu, perusteli Maa- ja metsätalousvaliokunnan Sosialidemokraattinen kansanedustaja Lauri Kähkönen.

Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän kansanedustajien vastalauseeseen yhtyivät Vasemmistoliiton ja Perussuomalaisten edustajat valiokunnassa. Vastalause äänestettiin nurin täysistunnossa 13.11.2009.

– Seitsemän vuorokauden kalastuksenhoitomaksun suhteellisesti kovempi korotus voi johtaa jopa lupakysynnän vähenemiseen ja kalastuksenhoitomaksuista saatavat tulot jäävät toivottua pienemmäksi.

Kalastuksenhoitomaksu on sidottu elinkustannusindeksiin. Seitsemän vuorokauden maksussa indeksiehto ei lauennut. Muutamissa asiantuntijalausunnoissa perusteltiin korotusta sillä, että houkutellaan kalastajia vuosimaksun maksamiseen.

Kähkösen mielestä korotus ei lisäisi kerättäviä tuloja. Hän epäileekin, että tietysti sillä, mitä tästä viikon kalastusluvasta maksetaan, ei kokonaissumman kannalta ole kovin suurta merkitystä. Erityisesti nuoriso on käyttänyt paljon joustavaa seitsemän vuorokauden kalastusmahdollisuutta.

– Tätä seitsemän vuorokauden lupaa lunastavat usein nuoret, jotka tulevat kotiseudulleen lomillaan ja kalastavat sitten päivän-kaksi, ja lisäksi he siinä usein sitten lunastavat viehelupakin, niin näistä muodostuu nuorille myös merkittävä rahasumma monessa tapauksessa.

Maa- ja metsätalousvaliokunnan mielestä valmisteilla olevan kalastuslain kokonaisuudistuksen yhteydessä kalastuksenhoitomaksujärjestelmää on joustavoittava. Joustoa voidaan tarjota esimerkiksi ottamalla käyttöön kalastuksenhoitomaksut yhdelle tai kahdelle päivälle. Samassa yhteydessä pitää lisätä maksujärjestelmän joustavuutta.