Kainuun kansanedustajat tyytyväisiä alueellisen lentoliikennetuen jatkoon, hoitotakuun edistämiseen ja kaivosveron käyttöönottoon

9.9.2021

Kainuun kansanedustajat Raimo Piirainen (sd), Merja Kyllönen (vas) ja Tuomas Kettunen (kesk) ovat tyytyväisiä alueellisen lentoliikennetuen jatkoon, hoitotakuun edistämiseen ja kaivosveron käyttöönottoon.

Maakuntien liikenteellinen saavutettavuus on ollut ymmärrettävästi laajan keskustelun alla myös tänä syksynä.

Hallitus linjasi budjettiriihessä alueellisen lentoliikenteen tuen jatkosta vuoden 2022 elokuulle.

-Tuki antaa uskoa maakuntien saavutettavuuden turvaamiselle myös jatkossa, toteavat Kainuun kansanedustajat Kyllönen, Piirainen ja Kettunen kiittäen koko edunvalvontakoneistoa läpi maakuntien toimivasta ja ahkerasta edunvalvontatyöstä.

Hoitoon pääsy puhuttaa kansalaisia myös Kainuussa ja siksi Kainuun kansanedustajat näkevätkin arvokkaana, että hallitus linjasi budjettiriihessä lisärahoitusta myös hoitotakuun toteutumisen varmistamiseksi. Tavoite on jatkossa kiireettömässäkin hoidossa päästä viikossa hoitamaan asiaansa eteenpäin.

-Hallituspuolueet linjasivat myös vuonna 2023 voimaan tulevan kaivosveron. Kaivosveron verotuotosta 60 prosenttia ohjataan kaivosten sijaintikunnille ja 40 prosenttia valtiolle. Kaivosveron käyttöönotolla on iso merkitys kaivosten sijaintikunnalle ja tulee näkymään myös Kainuussa, arvioivat kansanedustajat.