Kainuu sai sen, mikä sille kuuluu

SDP:n kainuulainen kansanedustaja Raimo Piirainen tyytyväinen, että hallitus sai neuvoteltua EU:n alue- ja rakennepolitiikan rahoituksen alueellisen jaon vuoteen 2027 asti tänään talouspoliittisessa ministeriryhmässä.

– Kainuu saa sen, mikä sille kuuluu. Sen osuus 5,5 prosenttia aluekehitysrahasto EAKR:sta, 5,8 prosenttia sosiaalirahasto ESR:sta ja oikeudenmukaisen siirtymän JTF:sta 2,5 prosenttia. Rahassa yhteensä lähes 76,5 miljoonaa euroa. Rahoitus jakautuu nyt aiempaa tasaisemmin, sanoo valtiovarainvaliokunnan jäsen Piirainen.

– Hyvä on myös se periaate, ettei minkään maakunnan rahoitus pienentynyt verrattuna nykyiseen rahoituskauteen. Lisäksi harvan asutuksen erityisrahoituksen sekä nykykauden 30 miljoonan valtuuden kohdentaminen Pohjois- ja Itä-Suomeen ovat oikeaan osuvia linjauksia, selvittää Piirainen.

Ohjelman on tarkoitus käynnistyä marraskuun aikana.