Kaikki keinot käyttöön työllisyyden lisäämiseksi

SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Sirpa Paatero ymmärtää hyvin syyt niin kutsuttujen kannustinesitysten nopeaan käsittelyyn. Hänen mielestään pidempi käsittelyaika ei ole tässä tilanteessa realismia.

”Esityksissä on pohjimmiltaan kyse suomalaisista työpaikoista. Kannustinesitysten jumiutuminen ei olisi Suomen kilpailukyvyn ja kasvun edun mukaista, vaan kaikkien keinojen on oltava käytössä työllisyyden parantamiseksi. Lisäksi olisi kummallista, jos lainsäätäminen viivästyisi ensi vuoteen, kun rahat tarpeellisten uudistusten käyttöönottoon ovat jo valmiina budjetissa.”

”Ihmettelen kritiikkiä aikataulun suhteen, ovathan puolueet oppositiota myöten olleet kannustinesitysten puolesta. Mielestäni tekninen syy ei ole riittävä estämään esitysten käsittelyä”

Kannustinesityksillä tarkoitetaan tässä yhteydessä verohelpotuksia investoijille (ns. sijoittajakummivähennys) sekä tutkimus- ja kehittämistoiminnan lisävähennyksiä, jotka on tarkoitus saada voimaan ensi vuoden alusta. Tämän vuoksi eduskunta lähettää esitykset valiokuntakierrokselle ensimmäisessä istunnossa ja mietinnöt pöydätään myöhemmin tänään valiokuntavaiheen jälkeen toisessa istunnossa.

”Kannustinesitysten tiivis käsittelyaikataulu johtuu esitysten huolellisesta ja dynaamisesta valmistelusta ministeriössä. Edelliset versiot saivat runsaasti hyvää palautetta, joiden pohjalta valtiovarainministeriö on tehnyt parannuksia. Sekä T&K-, että sijoittajakummivähennyksen osalta lakitekstiä on selkeytetty ja paikoitellen siirretty eri pykälien alle. T&K- lisävähennystä on muun muassa laajennettu soveltumaan myös suuryritysten käyttöön. Sijoittajakummi- vähennyksestä poistui vaatimus vähintään 20 prosentin omistusosuudesta tuen saannin ehtona. Näiden lisäksi lakiesitykset saivat useita merkittäviä muutoksia, jotka tukevat työpaikkojen syntymistä Suomeen”.

Lisätietoja:

Sirpa Paatero