Jutta Urpilainen på FSD:s kongress i Vasa

Flyktingpolitiken, fattigdomen, skattepolitiken, miljön, blodgivningsförbudet för homosexuella, tvåspråkighetens framtid. Och riksdagsvalet nästa år. Det är några av de frågor som de finlandssvenska socialdemokraterna kommer att behandla då FSD möts till kongress i Vasa den 30 – 31 oktober.

SDP ordförande Jutta Urpilainen inleder den politiska debatten på lördag och på söndag inleder riksdagsledamot Maarit Feldt-Ranta diskussionen om en rättvisare skattepolitik. FSD:s kongress i Vasa kommer helt naturligt att präglas av det stundande riksdagsvalet. Sju kandidater har nominerats och deras kandidatur slås formellt fast på kongressen samtidig som de presenteras.

Kongressen har i år 16 motioner att behandla. Det gäller allt från frågan om fattigdomens bekämpande, skattepolitiken miljöpolitiken och behovet av en nationell strategi för att bevara Finlands tvåspråkighet.

Personvalen på kongressen begränsar sig till valet av styrelsen. Ordförande Steven Frostdahl Nykarleby och vice ordförande Camilla Grundström Raseborg liksom fullmäktigeordförande Britta Lindblom Ingå valdes för två år vid fjolårets kongress.

I kongressen som hålls på hotell Silveria deltar omkring 100 ombud från hela Svenskfinland.

Nedan hittar du kongresshandlingarna:

Närmare upplysningar ger vid behov ordförande Steven Frostdahl 0443652925 eller verksamhetsledare Stefan Sjöberg 0400562880