Jungner tyytyväinen rautakourademareiden menestykseen

SDP:n puoluesihteeri ja kansanedustaja Mikael Jungner pitää sosialidemokraattien tulosta Metallityöväen liiton vaaleissa rohkaisevana. Jungnerin mukaan vaalitulos osoittaa myös sen, ettei Perussuomalaisten toiminta herätä luottamusta ay-kentässä.

Puoluesihteeri Jungnerin mielestä sosialidemokraattien 61,7 prosentin kannatus Metallin liittovaalissa on merkittävä voimannäyte. – Vaaliliittomme onnistui kasvattamaan kannatustaan. Tämä osoittaa, että jäsenistöllä on vahva luottamus sosialidemokraattien kykyyn hoitaa edunvalvontaa työpaikoilla ja liittotasolla. Metallityöväen liitto on SDP:lle tärkeä yhteistyökumppani ja tavoitteemme työllisyyden ja kasvun edistämiseksi ovat yhtenevät. Toivon, että pystymme lisäämään tätä hedelmällistä vuorovaikutusta tulevalla liittokokouskaudella.

Jungner kutsui myös Metallin ehdokkaita mukaan kunnallisvaalityöhön. – SDP jalkautuu tänä keväänä kaikkiin Manner-Suomen kuntiin etsimään oikeudenmukaisuuden tekijöitä. Kannustan kaikkia Metallin yhteistyön vaaliliitossa ehdolla olleita sosialidemokraatteja asettumaan ehdolle myös kunnallisvaaleissa tulevana syksynä. Uusi kasvu edellyttää, että kunnat onnistuvat elinkeinopolitiikassaan ja tässä työssä Metallin rautakourilla on painava sanansa sanottavanaan.

Kansanedustaja Jungner ei yllättynyt Perussuomalaisten surkeasta vaalituloksesta Metallin liittovaaleissa. – Perussuomalaisten vaikeudet löytää ehdokkaita Metallityöväen liiton ja JHL:n liittovaaleissa ennakoi jo tulevaa. Timo Soinin ja puuhamies Putkosen paljon puhuttu ay-liikkeen valtaus pysähtyi ensimmäiseen vallihautaan. Vaalitulos osoittaa, että Perussuomalaisten toimintatavat eivät herätä suurta luottamusta ay-kentässä. Monessa Euroopan maassa Perussuomalaisten aateveljet äärioikealla vastustavat ammattiyhdistystoimintaa, mikä asettanee myös Perussuomalaiset hämärään valoon monen ay-toimijan mielestä, Jungner arvioi.