Jungner tyrmää Timo Laanisen väitteet

SDP:n puoluesihteeri Mikael Jungner tyrmää keskustan puoluesihteerin Timo Laanisen arviot kehysneuvottelujen tuloksesta. Jungnerin mukaan Laaninen ei ole selvästikään tutustunut kehysriihen tuloksiin, jos hän tällaista väittää. ”Solidaarisuusvero, suurimpien eläkkeiden ja suurten perintöjen veronkiristys ovat hankkeita, joista Keskusta viime vaalikaudella vain puhui, mutta ei uskaltanut toteuttaa.”

Jungner korostaa, että SDP sai torjuttua ylisuuret sopeutustoimet ja varmistettua, että yli puolet sopeutustoimista tehtiin veronkorotuksina, ei menoleikkauksina.

– Tämä hallitus sai perinnöksi keskustavetoisen hallituksen 8 miljardin euron alijäämän, jota nyt vastuullisesti paikataan. SDP vaati, että sopeutustoimet toteutetaan sosiaalisesti oikeudenmukaisella tavalla, ja näin myös tapahtui. Sosiaaliturva jätettiin kokonaan leikkausten ulkopuolelle, huomauttaa Jungner.

Jungnerin mukaan SDP hyväksyi arvonlisäveron korotuksen osana suurempaa kokonaisuutta. Enemmistö veronkorotuksista tehdään ei-tasaveroihin ja lisäksi alv-korotus kompensoidaan pienituloisille. Pienituloisten verotaakkaa kevennetään myös korottamalla perusvähennystä sekä työtulovähennystä.

– Taloudellisesti haastavista ajoista huolimatta hallitus on kyennyt parantamaan pienituloisten asemaa ja toteuttamaan valtiontalouden sopeuttamistoimet oikeudenmukaisesti, Jungner sanoo.