Jungner ja Männistö: Hallitus panostaa kasvuun

Startup-kansanedustajien esiin nostama enkelisijoittajien verokannustin aktivoimaan pääomamarkkinoita.

Hallitus on päättänyt ottaa käyttöön  kasvuyrittäjyyttä tukevan verovähennyksen enkelisijoittajille, korottaa yrityksiin tehtyjen sijoitusten hankintameno-olettamaa ja toteuttaa yritysten t&k-toimintaa vauhdittavan t&k-menojen verokannustimen. Lisäksi hallitus korottaa yritysten mahdollisuuksia kirjata poistoja, mikä vauhdittaa yritysten halua investoida Suomeen.

Eduskunnan Start Up-verkoston perustajajäsenet kokoomuksen kansanedustaja Lasse Männistö ja SDP:n puoluesihteeri, kansanedustaja Mikael Jungner kehuvat kehysriihessä sovittuja päätöksiä.

”Eduskunnan Startup-verkoston tavoite riskirahoitusmarkkinoiden kasvun tukemisesta johtaa nyt konkreettisiin päätöksiin. Hallituksen päätös kannustaa yksityishenkilöitä sijoittamaan suomalaisiin pk-yrityksiin ja antaa piristysruiskeen yritysten ja työpaikkojen määrän kasvulle”, toteaa Junger

”Suomessa virinnyt positiivinen kasvuyrittäjyyden kulttuuri saa nyt vastinparikseen panostuksia kasvun rahoitukseen. Nimenomaan yksityisen pääomamarkkinan ohuus on rajoittanut kasvuhaluiten yritysten kasvun edellytyksiä. Maailmalla enkelisijoittajien verokannustimet ovat tuottaneet hyviä tuloksia, joten uskon tähän myös Suomessa”, kehuu Männistö hallituksen päätöstä.

Keskustelu kasvuyrittäjyyden edistämisestä pk-yrityksiin tehtävien sijoitusten verokannustinmallin kautta sai alkunsa Lasse Männistön, Mikael Jungnerin ja Risto Siilasmaan esityksestä (HS 25.9.).

Myös muut hallituksen kasvua tukevat päätökset saavat kaksikolta kiitosta.  T&K-verokannustin kannustaa suomalaisyrityksiä panostamaan tutkimus- ja kehitystoimintaan ja toisaalta houkuttelee T&K-intensiivisiä yrityksiä investoimaan Suomeen. Poistomahdollisuuksien lisääminen taas tutkitusti kannustaa yrityksiä investoimaan.

”Kasvua, rohkeutta, toivoa ja työtä” kiteyttää kaksikko kiteyttää sen, mitä päätökset merkitsevät Suomelle.