Jungner: Historiamme vaikutusvaltaisin ei-puolue

Kokoomus on ollut hallituksessa 21 vuotta viimeisestä 25 vuodesta. Pääministeri, presidentti, yhdeksän kymmenestä suurimman kaupungin johtajasta ja puolet maaherroista ovat kaikki kokoomuksesta. Puolueen vaaliteema on jälleen kerran uudistuminen. Olisiko uuden valtapuolueen jo aika uudistaa eikä vain puhua siitä, kysyy SDP:n kansanedustaja Mikael Jungner.

– Keskusta ja SDP uudistivat aikanaan Suomea vahvasti omilla kultakausillaan. Nyt Kokoomus jarruttaa kehitystä ja uhkaa valua Suomen historian vaikutusvaltaisimmaksi ei-puolueeksi.

Kokoomus kaatoi muiden hallituspuolueiden hankkeen laittaa suosituksia rikkovat vanhusten hoitolaitokset kuriin jo ensi vuonna. Tästä jarrumiehen roolista hyötyvät vain sääntöjä rikkovat hoitolaitokset. Kokoomus kampittaa hallituksessa myös pyrkimystä uudistaa alkoholimainontaa. Tämä siitä huolimatta, että on osoitettu alkoholin aiheuttavan vuosittain tuhansia turhia kuolemia ja liittyvän syrjäytymiseen 90 prosentissa kaikista syrjäytymistapauksista. Eurooppapolitiikassa Kokoomus nousi viikonloppuna vastustamaan rahoitusmarkkinaveroa. Kokoomuksen vanhoillinen kanta hidastaa ja vaikeuttaa Euroopan finanssijärjestelmän toiminnan uudistamista.

– Uudistaminen on vahva sana, kuten työväenpuolue. Niitä ei pidä käyttää vaalikampanjoissa väärin.