Evästeasetukset

Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä sivujemme teknisen toiminnan kannalta, eikä niitä voi kytkeä pois päältä. Toiminnalliset evästeet ovat keskeisiä esimerkiksi sivujemme selaamisen ja sivujemme ominaisuuksien käyttämisen kannalta.

Analytiikka

Nämä evästeet keräävät ainoastaan anonyymia tietoa siitä, kuinka sivujamme käytetään. Analytiikkaevästeiden avulla pystymme mittaamaan ja analysoimaan sivujemme toimintaa. Käytämme näitä evästeitä esimerkiksi tietääksemme, mikä sivujemme sisällöistä on suosittua sekä varmistaaksemme, että kävijät löytävät heille merkitykselliset sisällöt. Kaikki kerätyt tiedot ovat tilastollista aineistoa, eikä niistä voi tunnistaa henkilöitä. Voit kuitenkin halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Kohdistus- ja mainosevästeet

Kohdennamme mainontaamme, jotta voimme tavoittaa SDP:n politiikasta kiinnostuneista ihmisiä mahdollisimman hyvin. Voimme käyttää näitä evästeitä esimerkiksi sinulle kohdennetun mainonnan täsmällisyyden ja kiinnostavuuden parantamiseen. Evästeitä voidaan käyttää myös sivujemme sisällön tekemiseksi sinua kiinnostavammaksi. Tietojen kerääminen perustuu selaimesi tai laitteesi yksilölliseen tunnistamiseen. Voit halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Julkisilla Joensuuhun?

Ajankohtaista 08:08

Kansanedustajat Saara Karhu ja Lauri Kähkönen keskustelivat eduskunnan kyselynurkassa Suomen perusväylänpidosta ja julkisen liikenteen tilasta. Esiin nousi erityisesti perusväylänpidon riittämättömät resurssit, huoli junaliikenteen ongelmista ja bussivuorojen lakkauttamisista.

Molemmat edustajat totesivat, että julkinen kulkuväline on ensiarvoisen tärkeä ihmisille, jotka eivät omista omaa autoa. Julkinen liikenne on myös merkittävä ympäristöteko. Kuitenkin, oma auto on usein harvaan asutuilla alueilla ainoa vaihtoehto liikkumisen takaamiseksi.

SDP on painottanut jo vuosia perusväylänpidon hoitamista. Viimeksi omassa vaihtoehtobudjetissaan SDP on esittänyt tuntuvia lisämäärahoja perusväylänpitoon, koska hallituksen esitykset ovat olleet riittämättömiä ja jopa vastoin eduskunnan hyväksymää liikennepoliittista selontekoa.

Raideliikenne on kärsinyt pahoista ongelmista. Poikkeuksellisen kova talvi toi lisäongelmia, mm. routavahinkoja, jotka ovat aiheutuneet heikkokuntoisesta päällysrakenteesta. Routaongelmien myötä on jouduttu turvautumaan alennettuihin nopeusrajoituksiin jopa 1000 ratakilometrillä, mikä on lähes 1/6 koko rataverkosta.

Bussivuorojen vähennys kouraisee tällä hetkellä pahasti Itä-Suomea. Lakkautuksen alla on yli 200 vuoroa, joista yli 80 vuoroa loppuu Pohjois-Karjalan alueelta. Julkisella kulkuvälineellä liikkuminen vaikeutuu todella pahasti aamu-, ilta- ja viikonloppuaikoina.

Julkinen liikenne erityisesti harvaan asutuilla alueilla on supistunut rajusti. Muun muassa Pohjois-Karjalassa työmatka- ja muu asiointi maakunnan reuna-alueilta kuntakeskuksiin vaikeutuu jatkuvasti. Opiskelijoilla ja autottomilla työpäivät uhkaavat venyä ratkaisevasti, kun kyytejä karsitaan. Lisäksi kaukojunaliikenne Joensuuhun uhkaa supistua.

Alueellinen edunvalvonta on käynyt vaikeammaksi, koska aiemmin hyvin toimineella alueen kansanedustajien ja maakuntahallitusten yhteistyöllä on saavutettu tuloksia, mutta nykyään porvaripuolueet ovat asettaneet tiukan ryhmäkurin, jonka puitteissa vastaavan yhteistyön tekeminen ei ole enää mahdollista.

Myös Suomen ilmastotavoitteet loittonevat yhä kauemmas, jos julkista liikennettä tuetaan vain julkilausumissa, kuten maan hallitus tekee.