Jukka Kärnä: Seuraavan pääministerin on oltava kokenut johtaja

Syy hallituskauden lopun sekaviin käänteisiin on pääministerin kyvyttömyydessä johtaa maata. Alexander Stubb jää historiaan yhtenä Suomen heikoimmista pääministereistä. Vain Anneli Jäätteenmäen 60 päivän mittainen kausi pääministerinä vetää vertoja Stubbin aiheuttamalle sekasorrolle maamme politiikassa, toteaa SDP:n kansanedustaja Jukka Kärnä.

– Stubbilla on ollut johtajuus hukassa jo usean kuukauden ajan. Pääministerillä ei ole ollut mitään otetta kokoomuksen ministeriryhmään tai eduskuntaryhmään.

Useat maamme tulevaisuuden kannalta keskeiset hankkeet ovat kaatuneet juuri pääministeripuolue kokoomuksen jarrutukseen. Stubb on seurannut tätä sivusta, eikä ole pystynyt puuttumaan puolueensa jarrutukseen.

– Viimeisenä epäonnistumisena on toisen asteen koulutuskokonaisuuden kaataminen. Pääministeri Stubb ei saanut sivistysvaliokunnan kokoomuslaista puheenjohtajaa kuriin ja lait kaatuivat jo valiokunnassa. Hallituksen viime metreillä kokoomus kunnostautui myös Pisara-radan kaatamisella ja metropolihallinnon torppaamisella. Molemmat olisivat merkittävästi helpottaneet liikenneratkaisuja ja vauhdittaneet asuntorakentamista.

– Maamme ei kestä enää toista samanlaista pääministeriä. Siksi seuraavan pääministerin pitää paitsi sitoutua tehtäväänsä koko vaalikaudeksi, myös omata vahvaa käytännössä osoitettua johtajakokemusta. Pääministerinä ei johtamista voi enää harjoitella. Sen Stubbin kausi on karmaisevalla tavalla osoittanut.