Joustavan hoitorahan tuoma porkkana on SDP:n linjaa

– Hallitus on onnistunut yhdistämään perhe-elämän ja työn parhaalla mahdollisella tavalla, kun se ottaa käyttöön uuden joustavan hoitorahan ja porrastaa samalla päivähoitomaksut palveluiden käytön mukaan, kiittelee kansanedustaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan varapuheenjohtaja Anneli Kiljunen.

Joustavan hoitorahan myötä pienten lasten vanhemmille avautuu aiempaa paremmat mahdollisuudet perheen ja työelämän yhteensovittamiseen.

– Tämä on järkevää talous- ja työllisyyspolitiikkaa ja varmasti perheille mieluista perhepolitiikkaa, Kiljunen toteaa.

– Julkisessa keskustelussa on milloin ajettu äitejä töihin, milloin puolusteltu kotihoidontuen välttämättömyyttä. Nämä eivät ole joko-tai –kysymyksiä. Tarvitsemme kannustimia ja valinnan mahdollisuuksia, jotka lisäävät työelämään osallistumista. Joustavassa hoitorahassa on kyse juuri tällaisesta ”työntekoporkkanasta.”.

Joustava hoitoraha olisi suurempi kuin alle 3-vuotiaiden vanhemmille maksettava nykyinen osittainen hoitoraha, ja etuus porrastettaisiin työajan mukaan. Vastaavasti päivähoidosta maksettaisiin käytetyn palvelun mukaan.

– Tämä on jälleen yksi toteutunut SDP:n tavoite. Olemme esittäneet nimenomaan joustojen lisäämistä ja päivähoidon maksujen porrastamista. Hienoa, että koko hallitus on tullut SDP:n linjalle, Kiljunen kiittää.

Kiljusen mukaan myös työelämän pitää huomioida entistä paremmin perheiden tarpeet ja elämäntilanteet.

– Suomessa osa-aikaisen työn markkinat ovat vajavaiset. On tärkeää, että palkalla tulee toimeen eikä osa-aikatyöhön pakoteta. Osa-aikatyö ei saa myöskään johtaa siihen, että muut tekevät entistä enemmän tai osa-aikainen tekee kokoaikaiset työt aiempaa pienemmällä palkalla. Tarvitsemme aitoja mahdollisuuksia osa-aikatyöhön ja se edellyttää myös työnjohdolta ja työnantajilta hyvää organisointikykyä, Kiljunen painottaa.