Jouni Backman: Vaaliehdokkuuteen oltava yhtäläiset mahdollisuudet

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja Jouni Backman katsoo, että kaikilla ei ole enää yhtäläisiä mahdollisuuksia asettua ehdolle vaaleissa, koska kampanjointi on kallista. Backman vaatii aidon, yhtäläisen vaalikelpoisuuden turvaamista.

Turussa SDP:n 110-vuotisjuhlassa lauantaina 8. elokuuta puhunut Backman korosti, että vaalirahoituksen avoimuuden lisäksi on pystyttävä huolehtimaan kansalaisten taloudellisesta mahdollisuudesta ehdokkuuteen.

– Puolueiden roolin vahvistaminen auttaisi korjaamaan henkilökohtaisen kampanjoinnin liiallisesta merkityksestä johtuvia epäkohta, Backman sanoi.

Backmanin mukaan on valitettavaa, että vaalioikeuden lisäksi useat muutkin Suomen työväenpuolueen perustavassa kokouksessa esitetyt vaatimukset ovat tulossa uudelleen ajankohtaisiksi.

– Maksuton opetus kaikissa oppilaitoksissa ei ole enää itsestäänselvyys, ei myöskään maksuton oikeudenkäynti tai lääkäriapu. Oikeisto on myös luomassa paineita muuttaa progressiivista verotusta tasaverotuksen suuntaan.

Sosialidemokraattisen puolueen roolin Backman määritteli ensisijaisesti arvopuolueeksi.

– SDP on työn ja oikeudenmukaisuuden liike, joka on koonnut koko historiansa ajan mm. sosiaaliselta asemaltaan hyvinkin erilaisia henkilöitä samojen arvojen taakse. Tämän vuoksi en ole varma, kannattaako puolueen ryhtyä määrittelemään itseään liian tiukasti ainakaan kovin vanhakantaisilla määreillä sellaiseen lokerikkoon, johon hyvinkin yksilölliset nykyihmiset eivät koe luontaisesti kuuluvansa, Backman pohti.