Jouko Skinnari: Työeläkevaroja sijoitettava sosiaali- ja terveyspalveluihin

Työeläkevarojen yli 170 miljardista sijoitukset ulkomaille ovat nousseet jo 126 miljardiin. OP-Pohjolan tavoin työeläkeyhtiöitten tulee huolehtia vakuutetuistaan ja sijoittaa mm. sosiaali- ja terveyspalveluihin tuottavasti ja turvaavasti. Nyt suomalaisten palkkapotista työeläkemaksujen 24% hyödyntää yrityksiä ulkomailla ja luo ulkomaille työpaikkoja. Samaan aikaan Suomessa on huutava puute työpaikoista, joiden palkoista kartutetaan työeläkerahastoja. Työeläkeyhtiöt eivät tunne riittävästi vastuutaan vakuutetuistaan, joista useimmat ovat koko ikänsä kartuttaneet työeläkerahastoja.

Työeläkeyhtiöillä on varaa hankkia sellaista asiantuntemusta, että sijoitukset Suomeen lisääntyvät. Seuraavan hallituksen ohjelmaan on otettava tavoitteeksi hyödyntää työeläkerahastoja paremmin Suomessa palvelujen ohella teollisuuteen tuottavasti ja turvaavasti, vaatii SDP:n kansanedustaja, valtiovarainvaliokunnan työ- ja elinkeinojaoston puheenjohtaja Jouko Skinnari (sd.).