Jouko Skinnari: Oikeiston jäljiltä taloudenpito on aina sekaisin

SDP:n kansanedustaja, Eduskunnan talousvaliokunnan puheenjohtaja Jouko Skinnari hämmästelee suomalaisten oikeistohallitusten aikaansaannoksia.

– Suomessa on ollut viime vuosikymmeninä ollut kolme oikeistohallitusta, vuosina 1962-66, vuosina 1991-95 ja vuosina 2007-11. Joka kerta näiden tuhlarihallitusten jälkeen on valtion kassa puhtaaksi putsattu. Kuusikymmentäluvulla valtio ei edes kyennyt maksamaan virkamiestensä palkkoja. Ei voi kuin ihmetellä, miten on mahdollista, että oikeiston jäljiltä isänmaan taloudenpito on aina sekaisin. Kolmas kerta toden sanoo: porvarihallitukset putsaavat valtion kassan, Skinnari sanoi lauantaina Orimattilassa.

Skinnarin mukaan Suomi on jälleen oikeistohallituksen aikaansaamilla talousraunioilla. Tilanne on entuudestaan tuttu.

– Suomessa on nyt 8 miljardin budjettivaje, johon kärrätään velkarahaa valtiovarainministerin opastuksella. Velkaantumisvauhti on hallitsematonta, eikä hallituksella tunnu olevan yhtä ainutta ajatusta siitä, miten velka maksetaan takaisin. Kaiken huipuksi Suomi on korviaan myöten sitoutunut korvaamaan muidenkin maiden velkoja. Epäonnistuneesta talouspolitiikasta vastuussa on erityisesti valtiovarainministeri Jyrki Katainen mutta kokonaisuutena koko Kiviniemen-Kataisen hallitus.