Joona Räsänen: Saatavuusharkinnan poisto lisäisi työelämän väärinkäytöksiä

Kokoomuksen Petteri Orpo, Kai Mykkänen ja Anne-Mari Virolainen esittivät tänään ulkomaalaisen työvoiman saatavuusharkinnan poistoa. SDP:n kansanedustaja Joona Räsäsen mielestä esitys on vastuuton.

– Saatavuusharkinnan poisto lisäisi aivan varmasti ulkomaisen työvoiman väärinkäytöksiä ja hyväksikäyttöä. On täysin käsittämätöntä, että kokoomus haluaa edistää tätä haitallista kehitystä Suomessa. Työsuojeluvalvonnan ja poliisin resurssit sekä keinot ovat jo nykyisellään aivan liian niukat. Saatavuusharkinnan poiston jälkeen tilanne olisi vielä kamalampi, sanoo Joona Räsänen (sd.).

– Väärinkäytösten helpottamisen sijaan nyt tarvitaan työsuojeluvalvonnan ja poliisin resurssien nostamista, alipalkkauksen kriminalisointia sekä veronnumeron ja sähköisten kassajärjestelmien laajentamista. Samalla on syytä pohtia pimeän ulkomaalaisen työvoiman torjuntayksikön uudelleenperustamista, jonka edellinen porvarihallitus lakkautti, toteaa Räsänen.

– Keskeistä on, että työperäinen maahanmuutto on hallittua ja vastaa suomalaisen yhteiskunnan ja työmarkkinoiden tarpeita. EU- ja ETA -alueiden ulkopuolisen työvoiman saatavuusharkinta on yksi väline toteuttaa tätä tavoitetta. Järjestelmää on syytä kehittää, eikä romuttaa. Samalla on varmistettava, että Suomen työmarkkinoilla kaikki noudattavat samoja pelisääntöjä, sanoo Räsänen.

– Kokoomusministerien kommentteja saatavuusharkinnasta lukiessa tulee väistämättä mieleen, että ministerit eivät edes tunne nykyjärjestelmää. Alue-, tehtävä- ja alakohtaiset poikkeukset, joita ELY-keskukset vuosittain tekevät, mahdollistavat harkinnan ohittamisen jo nyt niin, että työvoiman alitarjonnasta kärsivät alat saavat tarvitsemansa työvoiman tarvittaessa ulkomailta. Esimerkiksi erityisasiantuntijat ovat kokonaan vapautettuja saatavuusharkinnasta, sanoo Räsänen.