Johannes Koskinen: SDP:n Nato-kanta linjassa myös Ruotsin kanssa

SDP:n puolustuspoliittisen työryhmän puheenjohtaja ja puolustuksen parlamentaarisen selvitysryhmän varapuheenjohtaja Johannes Koskinen (sd.) on tyytyväinen Ruotsin uunituoreeseen linjaukseen Nato-yhteistyöstä. Ruotsi julkisti tänään uuden turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selontekonsa, jossa Ruotsin valinta on edelleen aktiivinen Nato-kumppanuusyhteistyö ja sen kehittäminen.

– Ruotsin selonteon kirjaukset ovat pääsääntöisesti yhdensuuntaisia Suomen sosialidemokraattien turvallisuuspoliittisen ajattelun kanssa. Ne muodostavat hyvän pohjan yhteistyölle Pohjolan ja Itämeren alueen turvallisuuden kehittämisessä. Ruotsi ei uuden selonteon myötä tee irtiottoja tai ota hätiköityjä askelia Nato-jäsenyyden suuntaan, Koskinen painottaa.

Koskisen mukaan turvallisuuspoliittinen tilanne Euroopassa ja sen naapurustossa on huolestuttava. SDP haluaa purkaa jännitteitä monenkeskisellä yhteistyöllä, ei lisätä niitä äkkinäisillä toimilla. Koskinen huomauttaa, että tästä löytyy selvä ero kahden päähallituspuolueen välillä, sillä kokoomuksen nykyinen pääministeri ja kaikki seuraajaehdokkaat tuntuvat ponnella ajavan Nato-jäsenyyttä, kuka enemmän ja kuka vähemmän kansalta kysyen.

– Suomen linjaan tarvitaan nyt yksiselitteistä selkeyttä. Ei sopan sekoittamista samaan aikaan, kun Euroopan yhdellä laidalla ovat aseiden piiput vastakkain. Sosialidemokraatit tukevat ulkoministerin ja presidentin vakauttavaa toimintalinjaa. Turvallisuuspolitiikkaa on Suomessa perinteisesti tehty yhdessä, yhdessä myös kansan kanssa. Voimassaoleva linjauksemme sotilaallisesta liittoutumattomuudesta on selkeä ja yhä toimiva, eikä nyt ryöpsähtänyt puoluepoliittinen kalabaliikki palvele ketään.