Johannes Koskinen (sd): Koronavirusrokotteen maailmanlaajuinen saatavuus varmistettava

Valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja Johannes Koskinen on tänään jättänyt kirjallisen kysymyksen Covid-19 -rokotteen globaalin saatavuuden varmistamisesta. Käynnissä on kymmenien koronavirusrokotevaihtoehtojen kehittämistyö ympäri maailmaa.

Rokotteiden kehittämisen jälkeen alkavaan rokotteen tuotantoon ja jakeluun liittyy haasteita. Tarve rokotteelle on polttava ja koko maailman kattava.

– On ensiarvoisen tärkeää, että turvallisten, laadukkaiden ja kohtuuhintaisten rokotteiden saatavuus varmistetaan kaikissa maissa, sanoo Johannes Koskinen.

– On tärkeää selvittää lähikuukausina lukuisien rokotevaihtoehtojen ollessa kehitteillä mahdollisuudet järjestelyyn, jossa esimerkiksi pandemiatilanteeseen sovellettavan erityisen kansainvälisen sopimuksen turvin varmistetaan rokotteen saatavuus globaaliin käyttöön normaaleista lääketeollisuuden ja rokotemarkkinoiden säännöistä poiketen, toteaa Koskinen.

Pandemian raskaiden seurausten minimoimiseksi kaikilla valtioilla ja lääke- ja rokotealan toimijoilla pitää olla yhteinen vahva intressi huolehtia turvallisen, laadukkaan ja kohtuuhintaisen rokotteen tuottamisesta ja saatavuudesta.

– Suomelle aloitteellisuus tällaisen kansainvälisen sopimusjärjestelyn käynnistämiseksi sopii luontaisesti, Koskinen päättää.