Johannes Koskinen: Parlamentarismi ulos pattitilanteesta

Eduskunnan varapuhemies Johannes Koskinen ymmärtää pääministeriin kohdistettua yhä kovempaa kritiikkiä. Hänestä kyse on valtakamppailun lisäksi siitä, että kansa ja kansanedustajat ovat aidosti huolissaan koko poliittisen järjestelmän uskottavuudesta.

– Oppositiopuolueiden ja osin hallituspuolueiden kansanedustajien vaatimukset uusintavaaleista liittyvät pääministerin toimiin vaalirahakohussa. Toisaalta juuri pääministerin pitäisi olla aktiivinen eduskunnan hajottamisessa. On käynyt niin, että pääministeri on sekä tukalan tilanteen yksi syy että yksi ratkaisuvaihtoehdoista, Koskinen sanoo.

– Puolueiden kesken on vallinnut laaja yksimielisyys parlamentarismin asteittaisesta vahvistamisesta. Presidentti ei voi yksinään hajottaa eduskuntaa, vaan hän voi toimia ainoastaan hallituksen aloitteesta. Jos pääministeri ei ole aloitteellinen, syntyy pattitilanne, josta perustuslaki ei tarjoa ulospääsyä. Ainoastaan epäluottamuksen vahvistuminen hallitusryhmien sisällä voisi laukaista jumin.

Koskisen mukaan poliittisen päätöksenteon oikeutus horjuu, kun kansalaiset katsovat johtavien päättäjien vieraantuneen toimissaan ja arvovalinnoissaan enemmistön moraalista. Esimerkki tästä on monipolvinen vaalirahakohu, jossa johtavat hallituspuolueet ja pääministeri ovat toistuvasti joutuneet selittelemään toimiaan.

Lisätietoja: Johannes Koskinen p. 050 5113061