Johannes Koskinen huolissaan nuorisotyöttömyyden rajusta kasvusta

– Nuorisotyöttömyys on kasvanut nopeasti. Esimerkiksi Pohjois-Savossa alle 25-vuotiaita työttömiä on puolet enemmän kuin vuosi sitten. Viime laman eräs raskaimpia menetyksiä oli nuorisotyöttömyyden pitkittyminen ja muuttuminen osin rakenteelliseksi pitkäaikaistyöttömyydeksi. Tämän virheen välttämiseksi on ryhdyttävä nopeisiin työllistämis- ja koulutustoimiin.

Kuopiossa perjantaina puhunut 2. varapuhemies Johannes Koskinen painottaa, ettei nykyisessä taloustilanteessa työvoiman ikärakenne auta nuoria tarpeeksi nopeasti.

– Nuoret ehtivät vieraantua työelämästä ennen kuin eläköityminen avaa heille työtilaisuuksia. Myöskään opiskelevat nuoret eivät ole turvassa tilanteelta, sillä lomautuksia tehneillä työpaikoille ei voida ottaa työharjoittelijoita.

Pohjois-Savossa lomautettujen määrä on tällä hetkellä yhtä korkealla kuin 1990-luvun alun laman aikana. Kokonaistyöttömyys on noussut 12,6 prosenttiin.
Raamien tulopuoli levällään

– Hallitus on käsitellyt valtiontalouden kehyksiä, mutta tulopuoli on levällään. Pitkään kansainvälistä tilannetta vähäteltiin. Nyt velkaantumistarve on noussut kymmeniin miljardeihin euroihin. Muuta suunnitelmaa hallituksella ei olekaan.

Koskinen pitää veropohjan rapautumista vakavana virheenä ja muistuttaa hallituksen ylittäneen omat suunnitelmansa veronkevennyksistä yli miljardilla eurolla. Myös niiden aiheuttaman rahoitusaukon kattaminen tapahtuu velanotolla.

Lisätietoja: Johannes Koskinen p. 050-5113061