Johanna Ojala-Niemelä: Rikoslakia täsmennettävä lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten osalta

Johanna Ojala-Niemelä

SDP:n kansanedustaja, varatuomari Johanna Ojala-Niemelä on jättänyt lakialoitteen rikoslain täsmentämiseksi alaikäisiin kohdistuvien seksuaalirikosten osalta. Taustalla on äskettäin lainvoimaiseksi tullut tuomioistuinratkaisu, jossa seksuaalisesti hyväksikäytetyn 10-vuotiaan lapsen suostumuksen katsottiin sulkevan pois raiskauksen tunnusmerkistön.

– Katson, että näiltä osin lainsäädäntö ei ole ajan tasalla. Minusta lapsen antamalle suostumukselle ei voida asettaa tällaista merkitystä seksuaalirikoksissa, Ojala-Niemelä toteaa.

Jo tällä hetkellä tekoa arvioidaan raiskauksena, jos tekijä käyttää hyväksi esimerkiksi uhrin tiedottomuudesta, sairaudesta tai vammaisuudesta johtuvaa kyvyttömyyttä muodostaa tai ilmaista tahtoaan tai puolustaa itseään. Lakialoitteessa esitetään rikoslakia muutettavaksi niin, että henkisestä kypsymättömyydestä johtuva kyvyttömyys muodostaa tai ilmaista tahtoaan rinnastettaisiin suoraan näihin perusteisiin. Näin korostettaisiin sitä, että pieni lapsi ei voi pätevästi antaa suostumustaan seksuaaliseen kanssakäymiseen, eikä tällaiselle suostumukselle voida antaa merkitystä arvioitaessa tekoa rikosoikeudellisesti.

– Katson, että tällaisessa tilanteessa lainsäätäjän ei kuulu jäädä arvostelemaan tuomioistuinten laintulkintaa, vaan ryhtyä toimiin lainsäädännön korjaamiseksi, Ojala-Niemelä korostaa.

Lakialoitteessa esitetään myös muutamia muita pienehköjä muutoksia rikoslain raiskausta koskevaan pykälään. Näillä korostettaisiin tosiasiallisen suostumuksen merkitystä raiskauksen tunnusmerkistön täyttymistä arvioitaessa.

Ojala-Niemelä korostaa, ettei lakialoitetta ole tarkoitettu kilpailemaan eduskunnan naisverkoston jättämän lakialoitteen kanssa, jossa esitetään raiskauksen tunnusmerkistön määrittelemistä suostumuksen puutteen kautta.

– Olen myös allekirjoittanut tuon lakialoitteen, jota pidän periaatteellisesti merkittävänä. Se ei kuitenkaan varsinaisesti koske suostumuksen pätevyyden ja merkityksen arviointia, joka on lakialoitteeni ydin.