Johan Kvarnström (SDP): Så här tänker jag om Nato nu

Riksdagsledamot Johan Kvarnström (SDP) delar med sig av sina tankar om ett Natomedlemskap i ett långt och personligt blogginlägg där han tar invändningarna mot ett medlemskap på allvar och resonerar kring dem. Då det kommer till att rösta ja eller nej kommer han att rösta ja.

– Jag behövde sätta orden på pränt och jag måste göra det just nu, säger Kvarnström som i remissdebatten om förändringar i det säkerhetspolitiska läget lyfte fram bland annat frågor om kärnvapen och vapenhandel, samt vikten av att Finland och Sverige följer samma väg.

– Sedan remissdebatten har vi ledamöter i lite olika utsträckning och omfattning hört experter i frågan. Den information, de analyser och bedömningar vi då har fått är inte till alla delar offentlig information. För egen del kan jag på ett väldigt allmänt plan konstatera att kontentan av det jag fått höra i dessa sammanhang talar för ett medlemskap. Men frågan är mångfasetterad, säger Kvarnström.

Han skriver i sitt blogginlägg att centrala argument för ett medlemskap är välkända i dessa dagar och att han därför fokuserar mycket på att granska vad han uppfattar vara de bästa motargumenten.

Du hittar hela texten här