Evästeasetukset

Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä sivujemme teknisen toiminnan kannalta, eikä niitä voi kytkeä pois päältä. Toiminnalliset evästeet ovat keskeisiä esimerkiksi sivujemme selaamisen ja sivujemme ominaisuuksien käyttämisen kannalta.

Analytiikka

Nämä evästeet keräävät ainoastaan anonyymia tietoa siitä, kuinka sivujamme käytetään. Analytiikkaevästeiden avulla pystymme mittaamaan ja analysoimaan sivujemme toimintaa. Käytämme näitä evästeitä esimerkiksi tietääksemme, mikä sivujemme sisällöistä on suosittua sekä varmistaaksemme, että kävijät löytävät heille merkitykselliset sisällöt. Kaikki kerätyt tiedot ovat tilastollista aineistoa, eikä niistä voi tunnistaa henkilöitä. Voit kuitenkin halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Kohdistus- ja mainosevästeet

Kohdennamme mainontaamme, jotta voimme tavoittaa SDP:n politiikasta kiinnostuneista ihmisiä mahdollisimman hyvin. Voimme käyttää näitä evästeitä esimerkiksi sinulle kohdennetun mainonnan täsmällisyyden ja kiinnostavuuden parantamiseen. Evästeitä voidaan käyttää myös sivujemme sisällön tekemiseksi sinua kiinnostavammaksi. Tietojen kerääminen perustuu selaimesi tai laitteesi yksilölliseen tunnistamiseen. Voit halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Johan Kvarnström (SDP): Hög tid att satsa på riksväg 25 och sanera Hangö-Hyvingebanan

Ajankohtaista 12:00

Riksdagsledamot Johan Kvarnström (SDP) ser mycket goda element i investeringsprogrammet som Trafikledsverket presenterade idag. Han bedömer att programmet har en viktig funktion och är speciellt glad för projekten med att grundsanera Hangö-Hyvingebanan och förbättra riksväg 25. Samtidigt kritiserar han att satsningar på Kustbanan inte är med.

– Både Hangö-Hyvingebanans grundsanering och förbättringen av riksväg 25 är projekt som är lönsamma för samhället. I samband med banans grundsanering måste utredas om möjligheten till dubbla spår på ett par korta avsnitt för att stärka kapaciteten, säger Kvarnström från Raseborg som sitter i riksdagens kommunikationsutskott.

– Vad gäller riksväg 25 har behoven varit kända länge. I nuvarande skick är vägen inte värdig en riksväg. Det är hög tid att på allvar tidsbestämma de investeringar som det finns ett akut behov av.

På ett allmänt plan berömmer han programmet och ser att det skapar långsiktighet, vilket förbättrar förutsättningarna för EU-finansiering. Det gäller att hålla i åtanke att det handlar om ett förslag till ett program som uppdateras årligen. Så det är inte hugget i sten, men en grund och utgångspunkt.

Saknar Kustbanan

Kvarnström kritiserar däremot att satsningar på Kustbanan lyser med sin frånvaro.

– Vi behöver för det första en fortsättning på grundsaneringen och för det andra ett par omkörningsställen, alltså ett par avsnitt med dubbla spår för att råda bot på de flaskhalsar som nu finns, och föranleder stora störningar i trafiken, säger Kvarnström och påminner om att Kustbanan för många år framöver, och kanske för alltid ifall “entimmeståget” inte blir av, är den enda tågförbindelsen mellan Helsingfors och Åbo och att det är i hela landets intresse att den förbindelsen fungerar så smidigt som möjligt.