Jaakonsaari: Veronkiertoon ja verokilpailuun vihdoin stoppia

Liisa Jaakonsaari

EU-maat hyväksyivät kesäkuussa direktiivin, jolla puututaan suuryritysten veronkiertoon.

Tämä on luonut poliittista ja moraalista pohjaa EU-komissiolle, joka vihdoin puuttui sakottamalla Applea Irlannin harjoittamaan epäreiluun verokilpailuun.

– Muutokset asenteissa ovat olleet todella suuria, sillä vielä muutama vuosi sitten komission kanta veronkiertoon ja verokilpailun estämiseen oli joko tabu tai kielteinen. Perusteluiksi sanottiin aina, että jäsenmaat eivät ole antaneet komissiolle lupaa eli mandaattia toimia veroasioissa. Parlamentti on puolestaan vaatinut jo kauan, että yritysten löysä verokohtelu on tulkittava laittomaksi yritystueksi. Nyt verokilpailun suitsiminen etenee parlamentin tahdon mukaisesti, Liisa Jaakonsaari sanoo.

EU-komission päätös vaatia Irlannissa olevaa Applen päämajaa palauttamaan väärällä verokilpailulla saamansa edut on erittäin merkittävä. Kilpailukomissaari Margrethe Vestager rohkeus muuttaa pelisääntöjä ansaitsee kiitoksen. Vuosien vaatimukset ja keskustelut Euroopan parlamentissa ovat vaikuttaneet komission asenteisiin.

– Nyt Euroopan unionin on nopeutettava päätöksiään pistää kuriin veroparatiisit EU:n sisällä. Irlannin lisäksi Luxemburg ja Hollanti ovat tunnettuja veroparatiisikytköksistään. Tästä tulee pitkä kamppailu EU:n ja monikansallisten suuryritysten välillä, Jaakonsaari sanoo.

Myös kehittyneiden talouksien yhteistyöjärjestö OECD on ollut aktiivinen verokysymyksissä. Se julkisti vuonna 2015 suositukset kansainvälisen yritystoiminnan verotuksen kiristämisestä.