Jaakonsaari: Velkaantumisella ei pidä pelotella

– EU:n jäsenmaiden velkaantuminen yhdessä väestön ikääntymisen kanssa on aikapommi. Velkaantumisella ei saa kuitenkaan pelotella kansalaisia, sillä velka on hallinnassa, jos työllisyyteen saadaan parannusta, totesi Euroopan parlamentin jäsen Liisa Jaakonsaari parlamentin täysistunnossa Strasbourgissa.

– On hyvä muistaa, että on myös fiksua velkaa, jos sillä investoidaan ihmisiin. Köyhyyden vähentäminen esimerkiksi on asia, johon kannattaa investoida. Nuorisotyöttömyyden vähentäminen ja koulutukseen panostaminen vaikka velalla on sekä inhimillisesti että taloudellisesti järkevää politiikkaa.

– Valitettavasti nyt näyttää kuitenkin siltä, että velkaa ryhdytään oikeistoidelogian mukaisesti ”hoitamaan” juuri leikkaamalla koulutuksesta, terveydenhoidosta ja työvoimapolitiikasta. Tämä vain pahentaa kierrettä.

– Nyt tarvitaan enemmän Eurooppaa. Tarkoitan tällä paluuta takaisin arvoihin, tietynlaista juurihoitoa, jossa jäsenmaat todellakin panisivat toimeen yhteisiä päätöksiä. Vain uudella sitoutumisella voi EU:n uusi talouden ja työllisyyden EU2020 -toimintaohjelma toteutua.