Jaakonsaari tyytyväinen keinotteluveron etenemiseen

Euroopan parlamentti painostaa komissiota esittämään pikaisesti kansainvälisen varainsiirtoveron käyttöönottoa. Parhaillaan täysistunnossa Strasbourgissa koolla oleva parlamentti hyväksyi tiistaina jo toistamiseen veroa puoltavan mietinnön.

Sosialidemokraattien pitkään ajama vero hyväksyttiin selkein luvuin 529 – 127. Suomalaismepeistä ainoastaan Carl Haglund ja Hannu Takkula äänestivät vastaan. Timo Soini äänesti tyhjää.

– Parlamentin päätös on merkittävä linjaus, joka tarkoittaa reipasta hyppyä kohti kansainvälistä varainsiirtoveroa. Näin sosialidemokraattien tavoite vähentää keinottelua ja vahvistaa palvelujen rahoituspohjaa etenee, toteaa Euroopan parlamentin jäsen Liisa Jaakonsaari.

Parlamentin tavoitteena on ensisijaisesti globaali varainsiirtovero. Jos se ei onnistu, täytyy vero ottaa käyttöön ensin EU:n alueella. Komissio tutkii paraikaa varainsiirtoveron käyttöönottoa ja palaa asiaan myöhemmin keväällä.

Parlamentin mukaan kansainvälisistä varainsiirroista pitäisi verottaa 0,01- 0,05 %. Näin kerättäisiin vuosittain yli 200 miljardia euroa Euroopassa ja yli 650 miljardia euroa maailmanlaajuisesti.

– Euroopan Unioni ja sen jäsenmaat tarvitsevat kiireesti apua talouskriisistä selviytymiseen ja julkisen talouden tasapainottamiseen. Ei ole oikein, että jäsenmaat jätetään yksin velkataakkojensa alla, kun isot pankit ja finanssilaitokset takovat jälleen voittoja. Maalaisjärkikin sanoo, että siivoustalkoisiin pitäisi osallistua kaikkien, etunenässä kriisin aiheuttajien, Jaakonsaari vaatii.

– Skeptikot sanovat, että EU-vero tarkoittaisi pääomien ja taloustoimijoiden karkaamista Aasiaan ja muihin veroparatiiseihin. Tämän logiikan mukaan Lontoon pörssin pitäisi olla jo vuosikausia konkurssissa, sillä se perii sähköisesti kaikista käydyistä pörssikaupoista puolen prosentin leimaveron, josta kilahtaa joka vuosi kuningattaren kassaan seitsemän miljardia dollaria.