Jaakonsaari: Suomi vahvistaa arktista osaamistaan

Hallituksen juuri tekemä päätös resursoida meritekniikan tutkimusedellytyksiä  Aalto- yliopistossa on tervetullut panostus Suomen  ja EU:n arktiselle politiikalle. Sitä tukee hallituksen myös aiemmin tehty merkittävä päätös perustaa kaivosalan tiedekunta Oulun yliopistoon. Molemmat päätökset vahvistavat Suomen roolia EU:n Pohjoisen ulottuvuuden politiikassa.

Suomen pitää voimakkaasti vaatia EU:lta arktista aluetta koskevan konkreettisen toimintasuunnitelman aikaansaamista. Pohjoisen ulottuvuuden politiikka pitää nostaa Suomen ykkösprioriteetiksi, sillä monet konkreettiset hankkeet odottavat Euroopan laajuista rahoitusta. Jos ja kun EU:n katse siirtyy talouskriisin runtelemien Välimeren maiden jälkeen pohjoiseen, siitä hyötyy eniten Suomi. Euroopasta on lyhin matka Aasiaan Suonen kautta, joten Suomesta on mahdollista muodostua merkittävä datakeskittymä tuhansine uusine työpaikkoineen.