Jaakonsaari: Suomessa on moraalikriisi

– Suomi on ollut maailman johtavia maita avoimuutta ja vähäistä korruptiota koskevissa kansainvälisissä arvioissa. Nyt Suomi putoaa kuin kivi valitettavan vaalirahakohun takia. Oikeastaan voidaan jo puhua moraalikriisistä, euroopan parlamentin jäsen ja talouskriisivaliokunnan (CRIS) varapuheenjohtaja Liisa Jaakonsaari toteaa.

– Hyvä puoli asiassa on, että suomalainen korruptio ja ”salailun kulttuuri” paljastuu vähitellen. Tällä viikolla sai salailun kulttuuri uuden vivahteen, kun selvisi, että lukuisten valtionyhtiöiden johtajien lisäeläkkeet on salattu, vaikka valtio-omistaja on nimenomaan ohjeistanut mahdollisimman suureen avoimuuteen.

– Valtionyhtiöistä muun muassa Finnair ja Vapo salaavat yhä toimitusjohtajan lisäeläkkeen maksun suuruuden. Valtio kuitenkin käyttää molemmissa yhtiöissä ehdotonta määräysvaltaa yli 50 prosentin osakeomistuksella.

– Maan tapana oleva salailun ilmapiiri ilmapiiri on mahdollista murtaa. Suomi ei voi olla kansainvälisessä vertailussa takapajula avoimuuskysymyksissä. Finanssikriisin keskeisiä opetuksia tulee olla läpinäkyvyyden ja avoimuuden lisääminen kaikilla politiikan sektoreilla.