Jaakonsaari: Suomen EU-politiikasta päättää eduskunta

– Suomen EU-politiikasta päättää eduskunta, siksi eduskuntavaaleissa on tärkeää pitää esillä myös EU-asioita, muistutti europarlamentaarikko Liisa Jaakonsaari SDP:n puoluevaltuuston kokouksessa eduskunnassa perjantaina.
Jaakonsaaren mukaan SDP:n on oltava paitsi johtava työelämäpuolue, myös johtava Eurooppa-puolue.

– Eurooppalaisen sosialidemokratian kriisistä puhutaan paljon. Mielestäni Euroopan maltillisen oikeiston kriisi on vielä pahempi. Se on hajallaan, ymmällään ja epävarma, Jaakonsaari arvioi.

Euroopan parlamentin S&D-ryhmän kokouksesta Budapestista edellisyönä palanneen Jaakonsaaren
mukaan merkkejä sosialidemokraattien elpymisestä Euroopassa on näkyvillä.

– Veljespuolueemme Pasok pärjäsi vaikeissa oloissa hyvin Kreikan paikallisvaaleissa, Irlannissa sikäläiset demarit ovat gallupkärjessä, Ranskassa Sarkozy menettäisi valtansa, jos siellä olisi nyt vaalit.