Jaakonsaari: Suomella olisi tilaisuus tehdä uusia aloitteita

Liisa Jaakonsaari

Euroopan parlamentin jäsen Liisa Jaakonsaaren mukaan Suomella olisi nyt ainutlaatuinen tilaisuus tehdä uusia avauksia sekä ulkopolitiikassa että Eurooppa-politiikassa.

– Globaalit ongelmat vaativat globaaleja ratkaisuja. Siksi Suomi voisi ehdottaa maailmanlaajuista konferenssia suitsimaan veronkiertoa sekä luomaan esteitä veroparatiisien toiminnalle. Panama-paljastusten seurauksena aika on kypsä yhteisille pelisäännöille, Jaakonsaari toteaa.

Suomen pitäisi myös turvapaikkapolitiikassa tuoda esille omaa innovaatiotaan eli järjestelykeskusten (Hot spot) organisoimiseksi Turkkiin, sillä suma seisoo eikä mitään tapahdu, vaan turvapaikanhakijat elävät keskistysleirimäisissä olosuhteissa. Valitettavasti EU:n ja Turkin välinen turvapaikanhakijoiden siirtosopimus ei näytä onnistuvan.

– Suomi voisi auttaa nyt konkreettisesti tarjoamalla osaamistaan järjestelykeskusten organisoimiseksi. Pääministeri Juha Sipilä iloitsi Turkin ja EU:n välisestä sopimuksesta sanoen sen olevan ”läpimurto”. Valitettavasti sopimuksesta näyttää tulevan EU:n aikaansaama katastrofi, joka alkaa jo muistuttaa ihmiskauppaa.