Jaakonsaari: Schulz (sd) vahvoilla komission johtoon

– Euroopan parlamentin puhemies Martin Schulzilla on todella varteenotettava mahdollisuus nousta komission uudeksi puheenjohtajaksi, arvioi europarlamentaarikko Liisa Jaakonsaari perjantaina perinteisillä pressikahveilla Helsingissä.

Jaakonsaari perustaa arvionsa useiden eurooppalaisten vaaligallupien yhteenvetoon.
Hän muistutti, että ensimmäistä kertaa EU:n historiassa jäsenvaltioiden on otettava kevään europarlamenttivaalien tulos huomioon, kun ne valitsevat seuraajaa José Manuel Barrosolle.

–  Vaalit voittaa isoista puolueista se, joka menettää kannatustaan vähiten. Analyysit ennakoivat, että sosialidemokraatit nousevat parlamentin suurimmaksi ryhmäksi, koska äärioikeisto syö nyt suurimman ryhmän, Euroopan kansanpuolue EPP:n kannatusta.

Saksalainen Schulz vierailee Suomessa 27.-28. maaliskuuta.