Jaakonsaari: pysähtyneisyys hiertää EU:ta

Eurooppalaista päätöksentekoa uhkaa pysähtyneisyys ja vaarallinen lamaantuminen, mikäli EPP ei nopeasti pääse sopuun ehdokkaastaan Euroopan komission puheenjohtajaksi. Viiden vuoden takaisten tapahtumien ei pitäisi antaa toistua. Silloinhan keskellä syvenevää talouskriisiä menetettiin puoli vuotta aikaa komission puheenjohtajan ja komission valintaprosessiin.

Aikaa ei ole nytkään tuhlattavaksi, sillä EU:n uskottavuus on koetuksella pitkittyneen kriisin, kasvavan työttömyyden ja populistien vaalivoiton takia. Kansanpuolue (EPP) menetti Euroopan parlamentin vaaleissa lähes 60 paikkaa, mutta säilytti suurimman puolueen aseman.

Parlamentin poliittiset ryhmät sopivat, että suurimman ryhmän oikeus ja ryhmän velvollisuus on käynnistää keskustelut komission puheenjohtajan ja komission valinnat. Nyt demokraattinen periaate on kaatumassa institutionaaliseen kissanhännänvetoon. Osa EPP:sta ei halua parlamentin olevan näin vahva toimija, vaan pitäisi komission puheenjohtajaa koskevat neuvottelut neuvoston eli jäsenmaiden käsissä

Sosialidemokraattinen ryhmä pitää kiinni periaatteesta, että suurin ryhmä käynnistää neuvottelut. Mikäli EPP ei pääse sisäisesti ratkaisuun , toiseksi suurimman ryhmän eli sosialidemokraattien pitää kantaa vastuuta nostaa esille Martin Schulz komission puheenjohtajaehdokkaaksi.

Tärkeintä on nyt päästä nopeasti keskustelemaan seuraavan viisivuotiskauden politiikan sisällöistä. Sosialidemokraattinen ryhmä julkaisee lähiviikkoina oman ohjelmajulistuksensa.