Jaakonsaari: Pohjoisen ulottuvuuden rahoitus vaarassa

–  Suomen on nyt syytä olla erittäin aktiivinen kaikilla EU: n tasoilla, jotta EU-rahoituksen uudelleenjärjestely ei vaaranna Pohjoisen ulottuvuuden rahoitusta. On vaarassa, että Pohjoisen ulottuvuuden rahoitus siirtyy naapuruusinstrumentista ENPI: sta uuteen kumppanuusinstrumenttiin, mistä käytännössä tuskin riittäisi rahaa Pohjoisen ulottuvuuden projekteille.

– Pohjoinen ulottuvuus on ollut merkittävä EU- Venäjä yhteistyön väline. Esimerkiksi ympäristökumppanuuden avulla toteutetut investoinnit ovat olleet tärkeitä Itämeren kannalta. Kasvavaa kiinnostusta pohjoisilla alueilla on viime aikoina herättänyt myös liikenne- ja logistiikkakumppanuus.

Euroopan parlamentin ulkoasiainvaliokunta käsittelee parasta aikaa komission esitystä uusiksi ulkosuhdeinstrumenteiksi. Osana tätä pakettia on asetusehdotus Euroopan naapuruusinstrumentiksi ( ENI ). Suomelle tärkeä kysymys on Pohjoiseen ulottuvuuteen liittyvä rahoitus ja sen säilyminen.