Jaakonsaari peräsi EU:n toimia, ettei Kreikan ”tragedia” toistuisi

Euroopan parlamentti keskusteli Kreikan tilanteesta ja EU 2020- kasvustrategiasta täysistunnossaan Brysselissä keskiviikkona. Ainoana suomalaismeppinä puheenvuoron saanut Liisa Jaakonsaari peräsi EU:lta toimia, joilla estetään Kreikan tilanteen toistuminen ja varmistetaan uuden kasvustrategian toteutus jäsenmaissa.

Helmikuun epävirallisen Eurooppa-neuvoston tulosten pohjalta käydyn keskustelu-puheenvuoronsa aluksi Jaakonsaari muistutti, että kuluva vuosi on kiinalaisen horoskoopin mukaan Tiikerin vuosi.
– Tiikeri kuvaa vahvuutta ja Kiina on taloustiikeri ja Intia on valtava rakennustyömaa. Myös Euroopan on saatava uutta rytmiä ja uusia avauksia, sitä mitä EU 2020 merkitseee.

Jaakonsaari esitti EU:n tulevaisuuden kannalta kaksi peruskysymystä:
– Miten kreikkalaisen tragedian pohjalta valvotaan, että vastaavaa ei enää pääse tapahtumaan?
Mitä keppejä ja porkkanoita käytetään, että EU 2020 onnistuisi paremmin, kuin Lissabonin ”tragedia” ja jäsenmaat saadaan toteuttamaan uutta kasvu- ja työllisyysstrategiaa?

Eurooppa-neuvoston uusi pysyvä puheenjohtaja, EU:n presidentti Herman Van Rompuy osallistui ensimmäistä kertaa parlamentin keskusteluun.
Parlamentti äänestää Kreikan tilannetta ja EU 2020 – päätöslauselmasta maaliskuussa.