Jaakonsaari patistaa EU:ta arktisten alueiden strategian laadintaan

Liisa Jaakonsaari piti tänään S&D-ryhmän pääpuheenvuoron EU:n arktisten alueiden politiikkaa koskeneessa keskustelussa Euroopan parlamentin täysistunnossa Strasbourgissa. Jaakonsaari patisti EU:ta mm. arktisen strategian laadintaan. EU:n suunnitelmia parlamentille esitteli ulkoministeri Catherine Ashton.

MEP Liisa Jaakonsaaren puheenvuoro: Arktisia alueita koskeva EU:n politiikka

– Yhdysvaltojen ulkoministeri Hillary Clinton harmitteli taannoin eräässä haastattelussa ulkoministerin työsarkaa. ” Se on kulkemista kriisistä toiseen”, hän sanoi ja jatkoi, ” sellaisille tulevaisuuden ydinhaasteille kuten Arktisen alueen kehitykselle jää valitettavasti liian vähän aikaa.” Te, ulkoministeri Ashton, olette ehtineet kokea saman tuskan. Siksi onkin erittäin arvostettavaa, että olemme näin nopeassa tahdissa saaneet arktiset asiat näin varhaisessa vaiheessa Euroopan parlamentin esityslistalle.

– Arktinen aarrearkku aukeaa. Se on täynnä taloudellisia mahdollisuuksia, mutta samalla täynnä ympäristöön, turvallisuuteen ja alkuperäiskansojen kohtaloon liittyviä huolia. Ilmaston lämpeneminen avaa uusia merireittejä ja mahdollistaa öljy- ja kaasuvarojen käytön myös ympäristöä tuhoavalla tavalla.

– EU:n tulee olla ehdottomasti aktiivinen ja laatia oma arktinen strategiansa. Komission johtopäätöksissä on positiivista, että aluetta ei nähdä vain kaasun, öljyn ja mineraalien uutena ”Eldoradona”, vaan alueen ihmiset nähdään keskiössä ja kumppaneina. Jos EU ei halua rakentavaa keskustelua alkuperäiskansojen kanssa, se estää EU:ta myös tulemasta merkittäväksi tekijäksi arktisessa politiikassa. Esimerkiksi EU:n taannoiset hylkeenpyyntiin liittyvät toimet raivostuttivat alkuperäiskansat.

– Kööpenhaminan ilmastokokous ei ollut kunniaksi kenellekään. Ilmastonmuutoksen seurauksista arktisille alueille on tehty kattavia selvityksiä kuten Strategic and Environmental Assessment for the Arctic. Se tarjoaa käytännön ohjeita kestävälle kehitykselle. Tässä työssä EU voisi nousta johtoon.

– Arktisen neuvoston vahvistaminen on tärkeää. On välttämätöntä, että on olemassa foorumi, jossa kaikki arktisen alueen valtiot ovat samassa asemassa ja toimivat keskeisten toimijoiden kuten EU:n kanssa. Euroopan parlamentti on jo pitkään tukenut yrityksiä vahvistaa Arktisen neuvoston laillista ja taloudellista pohjaa. Venäjä pitäisi saada innostumaan EU:n jäsenyydestä Arktisessa neuvostossa.

– Arktinen politiikka tarjoaa myös monia mielenkiintoisia mahdollisuuksia transatlanttiseen yhteistyöhön ympäristökysymyksissä, uuden infrastruktuurin kehittämisessä ja logistiikassa sekä tieteellisessä yhteistyössä.

Jaakonsaari toivotti ulkoministeri Ashtonin tervetulleeksi Suomen Lappiin, jossa tämä vierailee viikonvaihteessa.

Arktinen tutkimus on tärkeä yhteistyön kohde. Lapin yliopistossa sijaitsee Arktinen yliopisto. Tämä keskus sijaitsee pohjoisimmassa EU-maassa, joten olisi luonnollista että komission lupaama Arktinen informaatiokeskus sijaitsisi Rovaniemellä Arktisen yliopiston yhteydessä.

EU:n arktista asemaa ja politiikkaa on vahvistettava. EU on merkittävä arktinen toimija. Tällä hetkellä on käynnissä mm. 20 miljoonan euron arktiset tutkimusprojektit. Valitettavasti EU:n asemaa eivät lähinnä rantavaltiot ole valmiita tunnustamaan. EU:n tulee saada pysyvän huomioitsijan asema Arktisessa neuvostossa.

EU:n omia rakenteita on myös vahvistettava. Neuvostossa pohjoinen Jäämeri on jäämässä eteläisen ja itäisen ulottuvuuden jalkoihin. Pohjoisen ulottuvuuden arktinen ikkuna on avattava. Komissiossa on selkeytettävä kunkin pääosaston rooli ja osoitettava vastuuhenkilö arktisille kysymyksille.