Jaakonsaari: Parlamentin romanipäätös EU:n arvojen mukainen

Euroopan parlamentin jäsen Liisa Jaakonsaari on tyytyväinen parlamentin päätökseen, joka vaatii Ranskaa keskeyttämään heti romanien karkotukset.

Jaakonsaaren mukaan päätös osoittaa, että Euroopan parlamentti valvoo eurooppalaisten ydinarvojen –yhdenvertaisuuden ja sosiaalisen eheyden – toteutumista.

– Paineet kasvavat Ranskan tapausten jälkeen. Komissio on vihdoin päättänyt laatia erityisen romaanistrategian, Jaakonsaari arvioi.

-Monien mielestä Romania, Bulgaria ja Unkari otettiin EU:n jäseniksi liian varhain, mutta olen varma, että ilman EU:n jäsenyyttä romanien asiat olisivat vieläkin huonommin. Unkari on esimerkiksi ottanut jäsenyytensä aikana romanien asiat vakavasti ja edistystä on tapahtunut.