Jaakonsaari parlamentin kyselytunnilla: Naisten työttömyys uhkaa kasvaa rajusti

– Työllisyyskriisiksi kääntynyt talouskriisi iskee eri tavalla eri ihmisryhmiin, totesi Euroopan parlamentin jäsen Liisa Jaakonsaari (sd) parlamentin kyselytunnilla tiistaina.

– Ensiksi kriisi iski perinteisille miesaloille kuten rakennusteollisuuteen. Sen jälkeen kärsijöiksi ovat joutuneet nuoret. Seuraavaksi naisten työttömyys tulee kasvamaan, kun velkaantuvat kansantaloudet alkavat leikata budjetteja. Leikkaukset kun valitettavasti lähes aina kohdistuvat aloille, joissa naiset työskentelevät.

– Mitä komissio aikaa tehdä naisten työllisyyden parantamiseksi Euroopassa? Mitä komissio tekee ja sanoo niille jäsenmaille, jotka sen sijaan että investoivat koulutukseen ja terveydenhuoltoon, leikkaavat esimerkiksi juuri koulutuksesta, Jaakonsaari kysyi.

Komission puheenjohtaja Barroso yhtyi Jaakonsaaren huoleen naisten työttömyyden kasvusta.