Jaakonsaari: Nationalismin nousu Euroopan suurin uhka

– Euroopan Unionin historiaa ei ole vielä kirjoitettu,  vaikka EU:n oikeutus kansalaisten silmissä laskee kaikissa jäsenmaissa, kuten viimeisin eurobarometri  -kysely kertoo. Syynä unionin alamäkeen on talouskriisi, joka on tosin jo helpottumaan päin, mutta vaikeudet jatkuvat vielä vuosia, totesi Euroopan parlamentin jäsen Liisa Jaakonsaari  Kuusamossa Ventus Borealis –taidenäyttelyn avajaisissa maanantaina.

Kriisin pitkittyminen johtuu Jaakonsaaren mukaan  siitä, että talouspolitiikan koordinaatiossa  on epäonnistuttu.

– Oppimisprosessi on hyvällä alulla, mutta päätöksiä tehdään vielä liian paljon puhtaasti kansallisista intresseistä. Kansallinen etu pitäisi vähitellen uskaltaa määritellä eurooppalaisella tasolla.

– Kansallisen suvereniteetin menetystä pidetään myös suomalaisessa keskustelussa usein suurimpana uhkana, kun todellinen uhka Euroopassa on nationalismin nousu.  Nationalismi on eri  asia kuin isänmaanrakkaus, patriotismi, Jaakonsaari painotti.

–  Maailmassa jaetaan juuri nyt valtaa ja mahdollisuuksia uudelleen. Olisi historiallinen häpeä, jos nykyinen  eurooppalainen päättäjäpolvi  antaisi Euroopan integraation  idean valua  äärioikeiston  ja populistinen syliin, kuten  muutamissa jäsenmaissa on jo tapahtunut.