Jaakonsaari: Missä EU – siellä etsitään ratkaisuja globaaliongelmiin

SDP:n kansanedustaja ja EU-vaaliehdokas Liisa Jaakonsaaren mukaan Euroopan Unioni on viime aikoina pystynyt puhumaan hämmästyttävällä tavalla ”yhdellä äänellä”.
– Myös Tsekin puheenjohtajuus on yllättämässä määrätietoisuudessa ja tuloksissa.Kun vielä Yhdysvaltojen uusi presidentti Obama lähestyy Eurooppaa ”kuuntelemalla eikä luennoimalla”, ovat kaikki edellytykset olemassa löytää globaaliin talouskriisiin globaalit ratkaisut.

Lontoossa pidetyn G20 kokouksen fantastiset päätelmät ovat Jaakonsaaren mukaan esimerkki, kuinka sittenkin kaikki riippuu poliittisesta tahdosta eikä niinkään institutionaallisista uudistuksista, joita niitäkin tietenkin tarvitaan.

– Globaalissa maailmassa tarvitaan kansainvälistä talouspoliittista ohjelmaa. Lontoon kokous oli hyvä alku todellisella globaalipolitiikalle, Jaakonsaari toteaa.

– Vaikka mellakoinnit ovat olleet uutisvirtaa, todellisuudessa kansalaisliikket ovat kulissien takana muuttaneet ajattelua ja globaalipolitiikkaa ratkaisevasti:sosiaalifoorumeista alkaneet vaatimukset muun muassa köyhyyden lievittämisestä ja talouden sääntelystä on nyt valtavirtaa.