Jaakonsaari: Miksi komissio sallii Saksan ja Portugalin paperitehtaiden valtiontuet?

Euroopan parlamentin jäsen Liisa Jaakonsaari (sd) on jättänyt Euroopan komission vastattavaksi kysymyksen Saksan ja Portugalin valtiontuista paperiteollisuudelle.

– Miksi komissio sallii kilpailua vääristävät tuet EU:ssa, Jaakonsaari tiedustelee.

Hän muistuttaa komissiota Suomen metsäteollisuuden suurista, irtisanomisiin ja lomautuksiin johtaneista vaikeuksista.

– Samaan aikaan muualla EU:ssa nousee valtiontuilla uusia tehtaita mm. Saksassa ja Portugalissa.

Portugalin valtio on maksanut 23 % Portucelin uuden tehtaan investoinneista ja Saksa puolestaan 26 % Brandenburgin LEIPA-tehtaan investoinneista.

– Eikö komission tehtävä ole päinvastoin estää kilpailun vääristymiä ja protektionismia sisämarkkinoilla?, Jaakonsaari ihmettelee.

Hän perää kysymyksessään vastausta myös siihen, miksi komissio siunaa tuettuja investointeja alalla, jonka markkinat kärsivät ylitarjonnasta niin Euroopassa kuin globaalisti.

Komission on määrä vastata kysymykseen kolmen viikon kuluessa.