Jaakonsaari: Meppien joukkopako hämmästyttää

– Suomalaismeppien joukkopako Euroopan parlamentista hämmästyttää, sillä vaalikausi on vasta alussa ja edessä on suuri määrä myös suomalaisia koskevia tärkeitä asioita. Esimerkiksi EU:n ja USA:n välillä käytävät vapaakauppaneuvottelut ovat tärkeitä suomalaisille pk-yrityksille. Parlamentti päättää tämän vaalikauden aikana, miten sopimukselle käy. Se miten neuvotteluissa puolustetaan eurooppalaista mallia: kuluttajansuojaa, ympäristönormeja ja työelämän oikeuksia, vaatii myös suomalaisten panosta ja sitkeää vaikuttamista Euroopan parlamentissa. On todella valitettavaa, jos asioihin perehtyneet ja komissaarikokemustakin omaavat mepit lähtevät karkuun.

– Myös ilmastoon ja energiaan liittyvät kysymykset ovat esityslistalla. Ne ovat suomalaisen teollisuuden kilpailukykyyn pitkälti vaikuttavia asioita. Biotalous ja digitaalinen vallankumous ovat asioita, joissa Suomi edellyttää EU-parlamentin toimivan. Pidän kyllä kysymystä vaalishoppailusta äänestäjän kuluttajansuojaa loukkaavana.