Jaakonsaari kysyy ihmiskaupasta

Europarlamentaarikko Liisa Jaakonsaari on jättänyt komissiolle kirjallisen kysymyksen ihmiskaupasta. Ihmiskaupan uhreja arvioidaan Euroopassa olevan miljoonia – mm. prostituoituina ja orjatyössä – mutta tarkemmat tiedot puuttuvat.

– Maailman talouskriisi on lisännyt ihmiskauppaa kaikkialla, eikä Eurooppa ole tässä poikkeus. Euroopan unionin jäsenmaita on niin ihmiskaupan lähtö- kuin myös kohdemaina. Monet uhreista on houkuteltu toiseen maahan lupauksilla paremmasta elämästä ja ulospääsyllä kurjuudesta. Nämä lupaukset ovat usein perusteettomia ja johtavat henkilön hyväksikäyttöön orjatyössä tehtaassa tai prostituoituna, Jaakonsaari toteaa.

– Vaikka ihmiskauppa koskettaa jokaista unionin jäsenvaltiota on sen tilastoiminen ja tiedonkeruu kuitenkin hyvin pirstaloitunutta ja tämän seurauksena kysymykseen ratkaisun löytäminen tulee entistä haasteellisemmaksi. Tällä hetkellä Euroopan unionissa ei ole yhtenäistä, kaikki unionin jäsenmaat kattavaa tiedonkeruuta ihmiskaupan uhreista.

– Millaisiin toimiin komissio ryhtyy, jotta EU:n jäsenvaltioista olisi mahdollista saada keskitettyä tilastotietoa ihmiskaupasta ja ihmiskaupan uhreista, ja että unionin alueella yhtenäistettäisiin tiedonkeruuta ihmiskaupasta, Jaakonsaari tiedustelee.